|
|
Lån  


 

Gode råd når du handler på nettet

Som hovedregel gælder de samme regler, når du handler på nettet, som når du handler i en fysisk butik. Men der er enkle forhold, der er lidt anderledes. Det er en god ide at kende dem før du begynder at købe på internettet.

Hvem er virksomheden bag?
Sælgeren skal klart og tydeligt oplyse navn, fysiske adresse, e-mail adresse, telefonnummer, og CVR-nummeret på virksomheden. Kan du ikke finde disse oplysninger på hjemmesiden, bør du finde en anden hjemmeside at handle på. Mangler oplysningerne, er det oftest et udtryk for, at sælgeren ikke er interesseret i at blive fundet. Får du efterfølgende problemer, står du i en vanskelig situation, hvis du kun har en e-mail adresse som kontaktinfo.

Tjek e-mærket
e-mærket er den danske mærkningsordning, der viser forbrugerne, at en netbutik drives lovligt og etisk forsvarligt. For at opnå retten til at bruge e-mærket, skal butikkens navn, fysiske adresse, e-mail , evt. telefonnummer og virksomhedens registreringsnummer eller navnet på den ansvarlige indehaver fremgå tydeligt. e-mærket varetages af e-handelsfonden, som er en non-profit fond, som består af Forbrugerrådet, Dansk Erhverv, DI, FDIH, HK, Dansk IT og Finansrådet.

Undersøg pris og leveringsomkostninger på varen
Sælger har pligt til at oplyse dig prisen inklusiv alle former for afgifter f.eks. moms. Herudover har du krav på at få at vide, hvad de præcise leveringsomkostninger er. Inden købet skal sælger præsentere dig for en oversigt over, hvad købet har kostet dig, når du står med varen i hånden. Det gælder også de beløb, som eksterne leverandører vil opkræve dig. Det kan f.eks. være et efterkravsgebyr på posthuset.

Kan du fortryde et køb foretaget over internettet?
Ja, hvis du har købt varen i Danmark har du normalt 14 dages fortrydelsesret. Dog ikke på tjenesteydelser, dagligvarer samt varer, der specielt skal tilpasses dig som f.eks. en speciel designet sofa. Du må heller ikke bryde forseglingen på lyd og billedoptagelser eller edb-programmer, hvis du vil benytte dig af fortrydelsesretten. Hvis du er i tvivl kan du prøve at kontakte forbrugerrådet.

Tjek betingelserne inden du gennemfører købet
Mange virksomheder er ikke gode nok til at oplyse om fortrydelsesretten. Nogle forsøger at begrænse kundens muligheder for at fortryde et køb ved ikke at oplyse tydeligt om kundens ret eller ved at tage betaling for at lade kunden udnytte fortrydelsesretten. Hvis du vil fortryde, skal du selv betale for returforsendelsen. Husk, at varen skal returneres i originalemballagen, hvis sælgeren skriftligt har gjort dig opmærksom på det.

Vær opmærksom på dine rettigheder ved fejl og mangler
Virksomheden bør tydeligt gøre opmærksom på, hvad du skal gøre, hvis du ønsker at klage over en vare inden for reklamations- eller garantiperioden. Har sælger ikke sat sig ind i, hvilke rettigheder du har som forbruger, så tag det som et udtryk for, at sælger ikke har den nødvendige fokus på service efter købet.

Tjek prisen
Når du handler i udenlandske e-butikker, skal du være opmærksom på, at du i nogle tilfælde også skal betale moms og told. Får du alle oplysninger om varen og er alt inkluderet? Altså, ved du præcis, hvad du har købt ud fra beskrivelsen på hjemmesiden? Får du oplysninger om leveringsbetingelser og dine rettigheder ift. f.eks. fortrydelsesret? På e-mærkede netbutikker vil du altid blive præsenteret for de vilkår, der gælder for at handle der.

Afgivelse af personoplysninger
Har netbutikken en persondatapolitik? Hvis du skal afgive en masse oplysninger om dig selv for at kunne gennemføre købet, så overvej om du vil handle der. Netbutikker med e-mærket har pligt til at informere dig om, hvilke oplysninger, der registreres, og hvad de skal bruges til.

Vær opmærksom på sikkerheden ved betaling
Sælger skal på hjemmesiden oplyse dig om, hvad han/hun gør for at beskytte dine betalingsoplysninger. Transmission og eventuel efterfølgende opbevaring af betalingsoplysninger (som f.eks. dit dankortnummer) skal altid være beskyttet mod risikoen for, at nogen uberettiget kan få fat på oplysningerne. Det kan ske ved hjælp af forskellige former for kryptering.

Betal med kort
Du er bedst beskyttet, hvis du bruger et betalingskort (Dankort, VISA-Dankort, Mastercard, Eurocard, American Express eller et andet betalings- eller kreditkort) når du handler på nettet. Hvis du betaler med kort kan du nemlig altid få pengene tilbage hvis:

- Sælger opkræver mere end du er blevet oplyst om at varen ville koste

- Varen ikke bliver leveret

- Du fortryder købet ved at undlade at modtage varen

- Der er hævet penge på din konto, uden du har givet lov

Kommer du ud for en af de 4 situationer, skal du først kontakte sælger for at få tilbageført pengene. Lykkes det ikke, kan du kontakte udstederen af det betalingsmiddel, du har anvendt og meddele, at du ønsker det beløb tilbageført, som du er uenig i. Banken eller betalingskortudstederen har så pligt til at sætte pengene ind på din konto igen. Hvis du benytter dig af homebanking gælder dette som regel ikke.

Udskriv, gem og tjek
Udskriv både din ordre, virksomhedens ordrebekræftelse og andre vigtige breve mellem dig og sælger og gem dem. Tjek altid dit kontoudskrift for at sikre, at en virksomhed, ikke er kommet til at trække dig to gange for samme beløb, eller at nogle uretmæssigt har handlet med dit kortnummer.

Kilde: Forbrugerstyrelsen












Information på sider:

Fitness - Gadget - Dyreartikler - Bredbånd - Bolig ting - Forsikring - Sportsudstyr - Film - Ure - Bil ting - Blomster & Planter - Hvidevarer - Design - Børn og Baby - Flyrejser - Bøger - Computer - HiFi - Tøj - Smykker - Elektronik & EDB - Foto - Gaver - Cykler - Helse & skønhed -



 Du er her: Netsalg - Netsalg -